Bestyrelsens beretning 2013

Skærød

Grundejerforening

Find os på facebook

Der har været et travlt år, vi lige er gået ud af.

Der har således været afholdt 6 bestyrelsesmøder, 1 hegnssyn samt 1 møde med kommunen. Ligeledes har området været gennemgået af en fællesbestyrelse flere gange.

Bestyrelsen har i det forgangne år også modtaget flere skriftlige og telefoniske henvendelser.

Vejene:

Bestyrelsen har gennemgået foreningens veje flere gange i perioden siden sidste generalforsamling og har fundet vejene i generel god stand.

Det blev på sidste års generalforsamling besluttet, at arrene fra pølsebumpene skulle repareres og der blev godkendt et budget på 12.000,- kr.

Bestyrelsen kontaktet efter følgende 3 firmaer, der skulle komme med tilbud på opgaven, samt deres vurdering af effekten heraf.

Priserne svinger fra kr. 15.000,- til 25.000,- kr. og ingen af firmaerne vurderet, af vi reelt fik noget for pengene. Bestyrelsen blev herefter enig om at udsætte dette i henhold til de anbefalinger, vi har fået.

I starten af august måned havde vi en brand i en knallert på Gurrehaven ved udkørslen til Gl. Amtsvej. Asfalten blev desværre overophedet og der er i dag et brændt område på stedet.

Bestyrelsen kontaktede efterfølgerne den lokale brandinspektør og fik navnet på føreren af knallerten. Bestyrelsen har efterfølgerne forsøgt at komme i kontakt med føreren dog uden held, og bestyrelsen har efterfølgende opgivet dette. Men den vil holde øje med asfalten og hvis vi kan konstatere, at den skulle forfalde markant, vil vi selvfølgelig reparere dette stykke.

Vi har de sidste par år kunne konstatere, at der er blevet flere børn i vores område. Desværre må vi også konstaterer, at der er flere, der kører væsentligt hurtigere end de 30 km i timen, der for flere år siden er vedtaget som max hastighed i området. Dette sammenholdt med at flere parkerer på græsrabatten, således at udsynet for bilisterne er stærkt nedsat Så er det jo nok desværre blot et spørgsmål om tid, før det går galt. Derfor ”overhold hastigheden” og parkerer i jeres indkørsler, det er det, de er til.

Legepladserne:

Disse er gennemgået og bestyrelsen har fundet disse i generel god stand. Arne Stougaard og Nils Thomsen har dog udført et par små reparationer, ligeledes er balancebommene fjernet. På området Skærød 2 er der opsat 2 små fodboldmål.

Fodboldbanen på Skærød 1 er lappet for diverse huller og der er udført diverse reparationer på målene, ligeledes er der ophængt et net bag målet ud mod Gl. Amtsvej.

Fællesarealerne:

Også i år har Nils Thomsen været den store handy mand og sørget for klipning af diverse buske og træer samt tømning af vores skraldespande. Det skal her siges, at vores skraldespande ikke er beregnet til husholdningsaffald, hvilet er årsagen til, at vi har opsat små skraldespande på området Skærød 1.

Nils Thomsen har desværre kunne konstatere, at disse igen blev brugt til store poser med bleer, hvilket har resulteret i, at den ene skraldespand i en periode var nedtaget og Nils Thomsen fik den repareret.

Bestyrelsen skal gøre opmærksom på at man ved henvendelse til kommunen, kan man for kr. 800,- årligt få en ekstra rød skraldespand, så bestyrelsen ikke skal lege skraldemænd. Derudover kan vi ikke komme af med affaldet og er nødt til at fylde affaldet i vore egne skraldespande.

Med hensyn til græsslåning, som der på sidste års generalforsamling var bred enighed om, var en katastrofe, blev der sendt en udbudsrunde ud igen, således blev det den nye bestyrelses første opgave at vælge, hvilken gartner der skulle bruges, da Arne Stougaard var den ene af udbyderne, valgte han midlertidigt at forlade mødet. Nils Thomsen, som jo hjælper Arne anså sig selv som inhabil, valgte ikke at deltage i debatten.

Derefter faldt valget på Arne Thomsens tilbud, som var en total pris for hele året inkl. renovering af fodbold banen og almen beskæring af områderne Skærød 1 og 2, og ikke som vi er vant til med en pris pr. græsslåning og så et forventet antal gange.

Med henvisning til sidste års annonceret hegnssyn blev dette afholdt d. 20 marts 2012.

Fra kommunen deltog i alt 4 personer - indklaget stillet med 3 personer og fra bestyrelsen var Formanden (undertegnet) det medbragte fuldmagter fra den resterende bestyrelse og endvidere deltog også Jørgen Vingborg foreningens tidligere sekretær.

Sagen blev gennemgået og alle fik lov til at komme med deres synspunkter.

Sagen blev derefter afgjort til foreningens fordel, hvilket betyder, at vi nu her rettens ord for at hække mellem enkelte matrikler og fællesarealerne - er det den enkelte parcel ejer, der skal holde hækken.

I marts måned 2012 modtog foreningen et brev fra Gribskov kommunen, som på baggrund, af en borger henvendelse havde været en tur op og ned af Gl. Amtsvej. Gribskov Kommune mente, at oversigtsforholdene ved Frederiksvej og Gl. Amtsvej ikke opfyldte kravene i de tinglyste deklarationer, og at området, med hegn og beplantning tilhørte Skærød Grundejerforening. Derfor henstillede man til, at området blev ryddet og beskåret i henhold til deklarationen.

imidlertid mente Hanne Gilholt, at det var kommunen, der i forbindelse med anlægning af cykelstien, havde opsat hegn og beplantning, hvilket også viste sig at være korrekt. Bestyrelsen mente derfor ikke, at vi skulle bekoste en beskæring og flytning af hegnet, da det i sin tid er blevet opsat af kommunen, må det også være kommunen, der skal udbedre evt. fejl ved en endelig fejlplacering.

Den 24-april 2012 blev der på området afholdt møde mellem den samlet bestyrelse og en repræsentant fra kommunen, og her blev vi enige om at skære hegnet ned, og fjerne en del af beplantningen på indersiden således at der blev bedre oversigt. Resultatet er det, vi kan se på området i dag.

Det blev ligeledes aftalt at se tiden an, om dette ville være nok til at afhjælpe de trafik-farlige situationer i krydset.

Med hensyn til de omtalte deklarationer, som jo har været nævnt på samtlige generalforsamlinger de sidste mange år, må jeg henvise til lokalplanen "partiel byplanvedtægt nr. 14 for Helsinge kommune område Skærød by"

§ 9 påtaleret :

Påtaleret ifølge nærværende byplanvedtægt har alene Helsinge byråd

dette bør gøre det klart, at bestyrelsen ikke har ret til at påtale forhold

Bestyrelsens beretning er gennemgået og godkendt på bestyrelsesmøde d 16-1-2013